NB1 logó
NB2 logó
NB3 logó

Olvadó grönlandi jég: a metángáz támadása

MTI - 2019. január 03. csütörtök 19:30
Alaposan megfigyelték.
Az olvadó grönlandi jégtakaró metángáz tonnáit bocsátja ki a légkörbe egy új tanulmány szerint, amely kimutatta, hogy az eddig feltételezettnél jóval nagyobb hatással van a légkörre a jég alatti biológiai aktivitás. A Bristoli Egyetem kutatói által vezetett nemzetközi tudóscsoport három hónapon át táborozott a grönlandi jégtakaró szélén, olvadékvizet gyűjtve a nyári hónapokban az 1,8 millió négyzetkilométernyi jégtakaró ezen több mint 600 négyzetkilométeres vízgyűjtőterületéről.

A Nature című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányuk szerint új érzékelőket használva az olvadékvízben lévő metán valós idejű mérésére a kutatók arra figyeltek fel, hogy a jég alól a metán folyamatosan érkezik az olvadás idején.

Számításaik szerint legkevesebb hat tonna metánt szállított az olvadékvíz mérőhelyükre a jégtakaró ezen területéről, ez nagyjából annyi, amennyit száz szarvasmarha bocsát ki.

A metángáz a harmadik legjelentősebb üvegházhatású gáz a légkörben a vízgőz és a szén-dioxid után. Bár kisebb koncentrációban fordul elő, mint a szén-dioxid, 20-28-szor ártalmasabb. Ezért kisebb mennyiségben is képes aránytalanul nagy hatással lenni a légköri hőmérsékletre. A Földön lévő metángáz többségét mikroorganizmusok állítják elő, amelyek a szerves anyagot alakítják át metángázzá oxigén hiányában főként lápos, mocsaras térségekben és mezőgazdasági területeken.

Bár már korábban is észleltek metángázt a grönlandi jégsapkában, ez az első alkalom, hogy közvetlenül megfigyelték, hogy a tavasszal és nyáron nagy mennyiségben keletkező olvadékvíz folyamatosan szállítja a metángázt a jégtakaró alól a légkörbe.

"Szembetűnő az a tény is, hogy egyértelmű bizonyítékot találtunk egy kiterjedt jég alatti mikrobiális rendszerre. Tudtuk ugyan, hogy a metángázt előállító mikrobák valószínűleg fontosak a jégalatti környezetben, az azonban vita tárgya, hogy mennyire fontosak és mennyire kiterjedtek. Most már látjuk, hogy akiív mikroorganizmusok élnek  kilométerekkel a jég alatt, és nem csak túlélnek ott, hanem a Föld rendszerének más részeire is valószínűleg hatással vannak. Ez a jégalatti metán létfontosságú mutatója az életnek ezekben az elszigetelt környezetekben" - idézte Guillaume Lamarch-Gagnont, a tanulmány vezető szerzőjét az EurekAlert tudományos hírportál.

Az északi-sarki metánforrásokat tanulmányozó legtöbb kutatás a sarkvidék örökké fagyott talajára összpontosított, mivel az nagy mennyiségben tartalmaz szerves szénkészleteket, amelyek metángázzá alakulnak át, amikor olvad a föld a klímaváltozás miatt. Ez a tanulmány megmutatta, hogy a jégtakaró mélye, amely nagy szénkészleteket, folyékony vizet és mikroorganizusokat és kevés oxigént tartalmaz, ami ideális feltétele a metángáz kialakulásának, szintén forrása a légköri metánnak.

LEGFRISSEBB HÍREK
2019. 01. 16. 15:48

Influenza: elkezdődött!

A Nemzeti Népegészségügyi Központ közlése.
2019. 01. 16. 13:00

53 milliárdból fejlődik több fontos vasútvonalunkon zajló közlekedés

Jönnek az emeletes vonatok.
2019. 01. 16. 10:40

Vízfelszínen úsztak a Balatonnál a hózáporfelhők - videó

Látványos felvétel.
2019. 01. 16. 08:12

Új időszámítás indul a bankszámláknál, átutalásoknál

Jelentős változások lesznek.
2019. 01. 16. 07:44

The Cranberries: új dal az egykori énekesnő halálának az évfordulóján

Áprilisban jelenik meg az új album.
2019. 01. 15. 20:47

Fiatalkori álom volt a magyarnak a Déli-sark meghódítása

Rakonczay Gábor nyilatkozott.
2019. 01. 15. 18:59

Baltás támadók Putnokon

A zsaruk elkapták őket.
2019. 01. 15. 18:43

Életet vittek a kínaiak a Holdra - fotó

Először vittek oda emberek biológiai anyagot.
2019. 01. 15. 16:54

Sört árul az orosz posta

Harc a rossz minőségű alkohol ellen.
2019. 01. 15. 15:52

Terminator-jövő? Indul a robotika-ösztöndíjprogram

Robotokat lehet építeni a következő világbajnokságra.
NB1.HU
2019. 01. 16. 16:02

Eb2020: 240 ezer jegynek kellene gazdára találnia a budapesti meccsekre

Angyalföld, Felcsút és Telki lehet a csapatok bázisa.
2019. 01. 16. 15:44

Fernando elismerte a meccs után

Hárman csak a jövő héten játszhatnak.
2019. 01. 16. 14:54

5 éve hunyt el Rakaczki Bence

A DVTK megemlékezése.
2019. 01. 16. 14:20

40-szeres szlovák válogatott a Halinál - további változások

Hivatalos bejelentések.
LEGFRISSEBB HÍREK
HÍRLEVÉL
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Kövess minket Facebookon, hogy labdába rúghass, ha fociról van szó!