NB1 logó
NB2 logó
NB3 logó

Magyarok is kutatják az idegen naprendszerek bolygóinak légkörét

Simon Zoltán - 2018. december 17. hétfõ 09:34
Ilyen jellegű vizsgálat még nem volt.
Magyar kutatók is részt vesznek az Európai Űrügynökség ARIEL-küldetésének tudományos programjában, amely az idegen naprendszerekben lévő exobolygók légkörét vizsgálja majd - közölte a Magyar Tudományos Akadémia az MTI-vel.

Európai Űrügynökség ARIEL küldetése ezer távoli csillag bolygóit fogja megfigyelni. Ez lesz az első olyan kiterjedt vizsgálat, amely az exobolygólégkörök kémiáját fogja tanulmányozni. A várhatóan 2028-ban induló misszió konzorciuma a napokban Dublinban tartotta negyedéves találkozóját, ahol a technikai és tervezésben elért előrehaladást, valamint a tudományos lehetőségeket tekintették át.

Az exobolygók - azaz a távoli csillagok körül keringő bolygók - kutatása hatalmasat fejlődött az elmúlt évtizedben, elsősorban az e célra épített űrteleszkópoknak köszönhetően. Mára több ezer exobolygót ismerünk, és sok további felfedezése várható, de a következő fontos lépés ezen égitestek jobb megértése lesz. Ezt a célt szolgálja majd az Európai Űrügynökség (ESA) ARIEL nevű űrtávcsöve, mely infravörös spektroszkópia és nagysebességű fotometria révén több ezer exobolygó légkörének vizsgálatát, kémiai összetételének meghatározását, keletkezésének, időjárásának, fizikai viszonyainak felderítését és statisztikai vizsgálatokat tesz majd lehetővé - ismertette a közlemény.

Az innovatív teleszkóp egyméteres átmérőjű tükörrel lesz felszerelve, ami a távoli naprendszerek látható és infravörös sugárzását gyűjti. Egy spektrométer a "szivárvány színeire" bontja a fényt, és kimutatja a bolygók légkörének kémiai "ujjlenyomatát", ami a bolygó csillag előtti vagy mögötti elhaladása során rakódik rá a csillag fényére. Egy fényességmérő eszköz az exobolygók légkörében található felhőket fogja megfigyelni, míg a pontos követést lehetővé tevő irányító rendszer az űreszköz stabil célra tartását fogja garantálni nagy pontossággal.

A közlemény szerint az ARIEL tudományos programjának számos részkérdésébe bekapcsolódtak az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpontjának Csillagászati Intézetében dolgozó és az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium munkatársai.

"Az exoholdak és gyűrűk keresésétől, a műszer kalibrálásán keresztül a méréseket zavaró asztrofizikai zajforrások azonosításáig és kiküszöböléséig jó néhány területen van nélkülözhetetlen tapasztalatunk, amit az ARIEL misszióban is kamatoztatni fogunk. A csillagok aktivitásának és a planétákkal való kölcsönhatásának tanulmányozásával és jobb megértésével szintén a misszió alapvető céljához fogunk hozzájárulni. Az egyes célpontok megfigyelései között rövid holtidőben pedig további célobjektumok, például fiatal, keletkezőfélben lévő csillagok megfigyelésének kidolgozását is a magyar kutatók vállalták" - idézte a közlemény el a hazai tudományos hozzájárulást koordináló Szabó Róbertet.

Az ARIEL programban 15 ESA-tagországból 60 intézet vesz részt, többek között a konzorciumot vezető Egyesült Királyság, továbbá Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország, Hollandia, Belgium, Ausztria, Dánia, Írország, Magyarország, Svédország, a Cseh Köztársaság, Németország, Portugália, valamint egy NASA-hozzájárulás révén az Egyesült Államok.

LEGFRISSEBB HÍREK
2019. 02. 18. 14:53

Magyar Posta: létszámleépítés!

Az irányítási-adminisztratív területen.
2019. 02. 18. 13:14

Előrejelzés szombat estig.
2019. 02. 18. 10:10

Hamis bombariadók voltak Oroszországban

Méghozzá a két legnagyobb városban.
2019. 02. 18. 10:06

Különben dühbe jövünk: Magyarországon adta át a kocsit Terence Hill

Szintén világsztár társaságában.
2019. 02. 18. 09:55

A Prodigy elhozza új albuma dalait Magyarországra

Méghozzá a legnagyobb múltú fesztiválra.
2019. 02. 18. 09:51

Cyberpunk akciómozi vitte a prímet a hétvégén

Összegzés az Egyesült Államokból.
2019. 02. 17. 09:36

Lövések Budapesten

Még péntek este történt.
2019. 02. 16. 15:09

Mégis nagyon veszélyes e-cigaretta

Nem ártalmatlan alternatívája a dohányzásnak.
2019. 02. 16. 13:22

Ütős koncertek lesznek a Müpában

A koncertek szervezői jelentettek.
2019. 02. 16. 11:33

Drágább lesz a kenyér

És a liszt is.
NB1.HU
2019. 02. 18. 15:25

Létfontosságú meccsre készülnek Nagy Ádámék a Roma ellen

Ősszel végig játszotta a két csapat találkozóját a magyar játékos.
2019. 02. 18. 15:12

A hétvége nézőszámai: a Loki és a Diósgyőr is kihúzhatja magát

Komoly javulás tapasztalható az előző héthez képest.
2019. 02. 18. 14:20

Mészöly az esetleges újpesti visszatérésről nyilatkozott

Korábban kétszer is igent mondott a lila-fehéreknek.
2019. 02. 18. 13:31

Bundabotrány: újra focizik Kenesei Zoltán

Legendás lapnak nyilatkozott, nem véletlenül.
LEGFRISSEBB HÍREK
HÍRLEVÉL
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Kövess minket Facebookon, hogy labdába rúghass, ha fociról van szó!